وبلاگ

تصورات اشتباه در هدیه برای آقایان و خانم ها

هدایایی که باعث ناامیدی شخص گیرنده می‌شوند!

بهترین هدیه‌ای که در دوران کودکی دریافت کرده‌اید چیست؟ آیا چیزی بود که برایش التماس می‌کردید یا یک هدیه یهویی و کاملاً غیرمنتظره که شما را با علایق جدیدی آشنا کرد؟یا یک هدیه کاربردی که سالها از آن استفاده کردید؟ بهترین هدیه‌ای که تا به حال در بزرگسالی دریافت کرده‌اید چیست؟ آیا چیزی ملموس بود؟ مانند جواهرات یا پول نقد، یا چیزی تجربیتر مانند یک جفت بلیط سینما یا تئاتر؟اگر از مزیت های هدیه دادن آگاه باشیم بدون شک دید ما نسبت به خرید هدیه عوض خواهد شد و تصورات اشتباه در هدیه دادن را از خود دور میکنیم.

همه ما در مورد هدایایی که دریافت می‌کنیم، ترجیحات و تفکرات متفاوتی داریم و اکثر ما معتقدیم بهترین کادو، هدیه‌ای است که توسط کسی که به او اهمیت می‌دهیم و واقعاً می‌داند چه چیزی ما را خوشحال می‌کند، داده می‌شود. ما دوست داریم غافلگیر شویم، اما بسیاری از ما نمی‌خواهیم وقتی جعبه کادو را باز می‌کنیم با انتظارات و ذهنیات ما از هدیه متفاوت باشد. 10 قانون مهم هدیه دادن وجود دارد که دانستن آن باعث می شود تناقض و شکاف هدیه بین هدیه دهنده و گیرنده به حداقل برسد.

در بسیاری از فرهنگ‌ها، هدیه دادن یک رویداد بسیار رسمی است و منعکس کننده سنت‌های عمیق است. در مورد هدیه دادن در خانواده‌ها و بین زوج ها و دوستان نیز انتظاراتی وجود دارد. با این حال، تعدادی “قوانین” وجود دارد که هدیه دهندگان هنگام انتخاب یک هدیه از آنها پیروی می‌کنند، اما این قوانین ممکن است آنهایی نباشند که گیرندگان تمایل به رعایت آن داشته باشند.

تصورات اشتباه از خرید هدایایی که می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند:

  • هنگامی که یک هدیه دهنده می‌خواهد گیرنده را با یک نوع هدیه “بزرگ و با ارزش” تحت تاثیر قرار دهد. به عبارتی دیگر هدیه دهنده ارزش هدیه را در بزرگی آن می‌بیند و تصور میکند که گیرنده هدیه نیز همان ذهنیت را دارد.
  • هدیه دهنده همچنین ممکن است ترجیح دهد یک هدیه کامل و کاربردی، مانند مجموعه‌ای از چاقوها را خریداری کند، زمانی که گیرنده ترجیح می‌دهد که تنها یک چاقوی خوب (که احتمالاً به اندازه مجموعه کامل هزینه دارد) دریافت کند.
  • برخی از اهداکنندگان ممکن است بر این باور باشند که هدیه‌ها باید مادی و ملموس باشند، در صورتی که گیرنده چیزی تجربی‌تر (مثل یک سفر یک روزه یا رفتن به یک کنسرت) را ترجیح می‌دهد.بعبارت دیگر دریافت کننده کادو ، هدیه غیرمادی را ترجیح میدهد.

عدم تطابق بین تصورات هدیه دهنده و هدیه گیرنده نیز می‌تواند منجر به “شکاف هدیه” بین افراد شود.

  • برخی از اهداکنندگان ممکن است تصور کنند که یک هدیه غافلگیرانه و “بر خلاف انتظار” بیشتر از هدیه‌ای که دریافت کننده آن را خواسته بود و به آن اشاره کرده بود، مورد قدردانی قرار می‌گیرد.  
  • اهداکنندگان ممکن است از برچسب قیمت به عنوان معیاری برای ارزش عاطفی هدیه استفاده کنند، با این حال گیرنده ممکن است هدیه‌ای را ترجیح دهد که از نظر احساسی بالا باشد تا هزینه آن. باید توجه داشت که هدیه عاشقانه و غیرمادی میتواند بسیار مورد توجه قرار گیرد.
  • از سوی دیگر، برخی از گیرندگان ممکن است هدیه‌ای را ترجیح دهند که منعکس کننده منحصر به فرد بودن آن شخص باشد،یا یک هدیه فانتزی را ترجیح دهند. در حالی که هدیه دهنده ممکن است تصور کند که یک هدیه خاص و آنتیک ارزش بیشتری دارد و شاید یک هدیه خاص و ویژه بتواند بیشتر جلب توجه کند.

حتی زوج‌ها یا دوستانی که به خوبی نیز با عواطف هم آشنایی دارند و زمانی که در مناسبت‌های خاص مانند تولد یا سالگرد ازدواج دور هم جمع می‌شوند و هدایایی رد و بدل می‌شود، ممکن است در فازهای بسیار متفاوتی قرار داشته باشند. از دختر جوانی که میگفت : “دوست پسرم همیشه در روزهای خاص به من گل می‌دهد، در صورتی که باید بداند که من آدم گلی نیستم.” با این حال، یکی دیگر از دوستان قدیمی‌ام شکایت میکرد که چرا یکی از دوستان مهمش هرگز به او گل نداد و وقتی دلیلش را پرسیدم، به سادگی پاسخ داد: «گل‌ها می‌میرند.»این گفته‌ها نشان دهنده این است که هیچ هدیه‌ای برای همه افراد وجود ندارد. برخی از ما ممکن است لذت آنی را که وقتی جعبه‌ای حاوی یک جفت گوشواره را باز می‌کنیم ترجیح دهیم. دیگری ممکن است با باز کردن یک جفت بلیط بازی بولینگ کاملاً مبهوت شود.تصورات اشتباه در هدیه دادن در هر سطحی،جدا از وضعیت مالی و جایگاه اجتماعی رخ می دهد.

شاید بهترین روش برای انتخاب یک هدیه کاربردی این باشد که به یاد داشته باشیم بیشتر ما هدایایی را ترجیح می‌دهیم که ارزش ما را تا زمانی که هدیه را در اختیار داریم، برای ما حفظ کنند. گل‌ها می‌میرند، اما شاید لذتی که از حضور یک دسته گل رز تجربه می‌شود – حتی برای مدت ماندگاری محدودشان – کافی باشد، شاید گل‌ها همان چیزی هستند که شخص به آن نیاز دارد! اگر مخاطب شما عاشق شعر است و در طول هفته تکه‌هایی از شعر را بر روی کاغذ خط خطی می‌کند، ممکن است یک دفتر زیبا و مجموعه‌ای از خودکارها راهگشا باشد. اما اگر دوست شما از خواندن و نه خلق شعر قدردانی می‌کند، احتمالاً هدیه دادن کتابی از شاعر مورد علاقه‌اش بیشتر از مواد خام برای نوشتن شعر، مورد توجه او قرار خواهد گرفت.گاهی تصورات اشتباه ما در هدیه دادن شکاف بین ما را با گیرنده زیاد می کند و حتما قبل از خرید هدیه باید سلایق و نیازهای مخاطب را در نظر بگیریم.

هنگام خرید خانه، توصیه‌ای وجود دارد که باید کم‌هزینه‌ترین خانه را در بهترین محله‌ای که می‌توانید خریداری کنید. این توصیه را برای گیرنده‌ای که کیفیت را به کمیت ترجیح می‌دهد، دنبال کنید – ممکن است نتوانید بلیط خاصی را خریداری کنید، اما یک جفت بلیط برای کنسرت خواننده مورد علاقه‌ مخاطبتان ممکن است کاملاً قابل انجام باشد. شاید تجربه حضور در بازی یا تئاتر بتواند ارزش بلندمدتی را ارائه دهد که یک پیراهن یا یک جفت دستکش هرگز نمی‌تواند با آن برابری کند.

و چند توصیه برای گیرندگانی که از هدایای خود ناراضی هستند:

سعی کنید در به اشتراک گذاشتن چیزهایی که در زندگی برایتان ارزشمند است کمی بهتر عمل کنید و به خودتان قول دهید که اگر از شما بپرسند برای تولدتان یا مناسبت‌های خاص دیگر چه می‌خواهید، صادق باشید و ایده‌های خود را در مورد نوع هدایایی که واقعاً برای شما با ارزش هستند به اشتراک بگذارید. گاهی اوقات حتی بهترین دوستان یا افراد مهم ما ممکن است به کمی راهنمایی نیاز داشته باشند، پس از درخواست علایق خودتان برای دیگری ابایی نداشته باشید تا تصورات اشتباه در هدیه دادن را به حداقل برسانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *