وبلاگ

از چراغ های خیابان تا قاتلان زنجیره‌ای! تاریخچه مختصری از آباژورها

 یک لامپ را تصور کنید که از سقف اتاقی آویزان است و آرام آرام تکان می‌خورد. فقط از همین یک جمله می‌توان بقیه اتاق را هم تصور کرد: دیوارها احتمالاً ترک خورده یا بتونی هستند، یک صندلی شکسته هم ممکن است در آنجا باشد، و اتاق، اتمسفر سردی دارد. آن لامپ سقفی صحنه‌هایی از اتاقهای بازجویی، اتاقهای شکنجه و زیرزمین قاتلان زنجیرهای را به تصویر می‌کشد. در عین حال، تنها یک تغییر در صحنه اتاق می‌تواند تمام این جزئیات را تغییر دهد. آن تغییر چیزی نیست جز یک آباژور. ناگهان ما به اتاقی از ظرافت و گرما منتقل می‌شویم. آباژور در تاریخ مبارزه نور با تاریکی کمی دیر به وجود آمده است. داستان آباژورها تنها یک داستان مجلل نیست و تاریکی همواره راهی برای غلبه بر نور دارد. تاریخچه آباژور به دوران قرون وسطی بازمی‌گردد که از این زمان به بعد، این ابزار روشنایی با طرح‌های متنوع و جذاب، توجه طراحان و سازندگان را به خود جلب کرد.

آباژور روی کنسول چوبی

اولین آباژورها در تاریخ – در فرانسه

اولین آباژورها در قرن هجده میلادی در پاریس به وجود آمدند. در پایتخت فرانسه چراغ‌های خیابانی کلاهکی بر روی خود داشتند تا نور فانوس‌های گازسوز به سمت پایین بدرخشند و حوضچه‌هایی نورانی را در جاده‌های تاریک ایجاد کنند. چراغ های خیابان همراه با کلاهکی که نور را کنترل و فیلتر می‌کرد به عصر جدیدی منجر شد که در آن جامعه شهری، خیابان‌ها و محله‌ها دیگر تنها با نور خورشید روشن نمی‌شد.

تاریخ آباژور و انتقال آن از خیابان به خانه

با اختراع لامپ رشته‌ای در سال 1879 میلادی بود که آباژورها به یک شیء زیبایی شناختی مهم در طراحی داخلی تبدیل شدند. از آنجایی که خانه‌های بیشتری در دوره ویکتوریا، شمع‌ها را با لامپ‌ها تعویض می‌کردند، نیاز به تجهیز و کنترل این منبع جدید نور بود. بنابراین آباژور از خیابان‌ها به خانه‌ها راه پیدا کرد. کلاهک آباژورهای دوره ویکتوریا از الیاف متنوعی ساخته می‌شدند و با انواع و اقسام افزودنی‌ها تزئین می‌شدند. منگوله‌ها، حاشیه‌ها و توری‌ها، شکل‌های ظریفی را ایجاد می‌کردند تا در نهایت آباژور را به یک وسیله تزیینی نیز تبدیل کنند.

در قدیم، جا شمعی‌ها از نقره یا طلا ساخته می‌شدند و با طرح‌های سفارشی حکاکی می‌شدند، آباژورها نیز برای استقرار و کنترل نور و همچنین زیبایی، به لوازم جانبی مخصوص به خود نیاز داشتند. با این کار، آباژور به نماد مدرن آسایش و مصرف‌گرایی تبدیل شد.

آباژور پایه چوبی طرح کتاب

آباژور در قرن 19 و ظهور برند تیفانی

در اواخر قرن نوزدهم، هنرمندان و طراحان در حال آزمایش و تجربه بر روی فرم آباژور بودند. هنرمند آمریکایی- لوئیس کامفورت تیفانی- شروع به تولید کلاهک‌هایی از جنس شیشه‌های رنگی کرد که با قرار گرفتن در بالای یک لامپ به طرز باشکوهی می‌درخشیدند و تا حدودی یادآور پنجره‌های رنگی بودند. آباژورهای دوره تیفانی و ویکتوریا برخی از منحصر به فردترین نسخه‌های آباژور تا به الان محسوب می‌شوند و امروزه نیز الهام بخش بسیاری از طراحان داخلی هستند.

سیر تاریخی آباژور، از گذشته تا به امروز

قدمت آباژور به اوایل قرن 17 میلادی در فرانسه بازمی‌گردد. در آن دوران، آباژور به عنوان یک ابزار روشنایی بسیار پرطرفدار بود و بیشتر در قصور و قلعه‌های اروپایی استفاده می‌شد. این ابزار روشنایی در آغاز به صورت شمعدانی با طرح‌های مختلف و نقوشی مزین شده بود و پس از آن به صورت آباژورهای کاغذی با روکش نازک از چرم و پارچه و حتی سفالی و شیشه‌ای ساخته می‌شد.

آباژور طرح کتاب باز

در سال‌های بعدی، با پیشرفت تکنولوژی، آباژورهایی با شیشه‌های رنگی و طرح‌های متنوع ظاهر شدند که به شدت مورد استفاده قرار گرفتند. طراحی آباژور در این زمان به شکل تفنگی، سواری، شکل حیوانات و گل‌ها و … درآمد و بسیاری از این آباژورها برای زیبایی‌بخشی به دکوراسیون منازل، هتل‌ها و رستوران‌ها استفاده می‌شوند.

امروزه، آباژورها با طرح‌های متنوع و جذاب، به عنوان یکی از ابزارهای مهم در دکوراسیون داخلی به کار گرفته می‌شوند.

تاریخچه ای مبهم از شکل گیری آباژور

اما تاریخچه آباژور ها کاملاً هم روشن نیست. در طول تاریخ حداقل دو مورد ادعاهایی مبنی بر ساخته شدن کلاهک آباژور از پوست انسان وجود داشته است. در حالی که ثابت شده است چنین موضوعی صحت ندارد. افسانه‌هایی وجود دارد که ایلسه کوخ، همسر فرمانده اردوگاه کار اجباری نازی‌ها در بوخنوالد، آباژورهایی از پوست انسان در خانه خود دارد. این موضوع در کتاب “آباژور: داستان کارآگاه هولوکاست از بوخنوالد تا نیواورلئان” نوشته مارک جاکوبسون، مورد بحث قرار گرفته است. اما باز هم پس از ماه‌ها تحقیق و بررسی در مورد اینکه آیا یک آباژور عتیقه از پوست انسان ساخته شده است یا خیر، با انجام آزمایش دی ان ای ثابت شد که کلاهک آباژور از جنس پوست بز است نه انسان. در عین حال “اد جین”، قاتل سریالی بدنام آمریکایی، احتمالاً با الهام از اسطوره نازی‌ها، آباژوری از گوشت انسان ساخته بود. آن آباژور و وسایل عجیب و غریب دیگر، توسط یورش پلیس به خانه این قاتل سریالی و دستگیری او کشف شد. چنین اتفاقاتی در تاریخچه آباژور نشان می‌دهد که این وسیله همچنین می‌تواند داستان تاریکی داشته باشد.

آباژور در دکوراسیون منزل

آباژورها در دکوراسیون منزل می‌توانند بسیار جذاب و مفید باشند. آن‌ها می‌توانند به عنوان یکی از وسایل نورپردازی منزل شما عمل کنند و در نتیجه، فضایی دلنشین و گرم برای شما و خانواده‌تان به ارمغان بیاورند.

استفاده از آباژورها در اتاق خواب، سالن پذیرایی، نشیمن و اتاق کار می‌تواند محیطی شیک و دوست داشتنی را برای شما فراهم کند. در ضمن، آباژورها می‌توانند به عنوان یکی از وسایل دکوراسیونی بسیار جذاب باشند و به راحتی با دیگر اجزای دکوراسیون منزل شما ترکیب شوند.

با انتخاب آباژورهای مناسب، می‌توانید از تنوع رنگی و شکل‌های مختلف آن‌ها بهره بگیرید تا منزل خود را به شکلی شیک و زیبا تزئین کنید. همچنین، انتخاب نور مناسب برای آباژورها نیز می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در جلب توجه و ایجاد جوی مطلوب در منزل شما داشته باشد.

ما در تزگیفت پرفروش ترین آباژورها را برای شما به ارمغان آورده ایم که از طریق لینک زیر می توانید به زیباترین و خاص ترین آباژورها دسترسی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *