وبلاگ

روانشناسی پشت کادوپیچ کردن هدیه

آیا افراد هدایای کادوپیچ شده را بیشتر دوست دارند؟

طبق مطالعه‌ای که در سال 1992 توسط دانیل هاوارد، استاد بازاریابی در دانشگاه متودیست جنوبی در دالاس انجام شد، به نظر می‌رسد که افراد هدایای کادوپیچ شده را بیشتر دوست دارند. برای بررسی این موضوع، دکتر هاوارد مجموعه‌ای از آزمایش‌ها را برای فرضیه اصلی خود طراحی کرد. فرضیه به این صورت است: “یک هدیه کادوپیچ شده با کاغذ کادو بر گیرنده تأثیر می‌گذارد تا نگرش مطلوب‌تری نسبت به آن هدیه داشته باشد.” شاید کادو پیچ کردن هدایا بتواند اندکی از سختی خرید و انتخاب یک هدیه مناسب برای آقایان یا خانم ها را جبران کند.(مقاله مردان و زنان برای یکدیگر چه هدایایی می‌خرند را مطالعه کنید)

کادوپیچ هدیه
کادوپیچ کردن هدیه

هدیه کادوپیچ شده به گیرنده چه کمکی می‌کند؟

آیا این همه تلاش برای گیرنده ارزش دارد؟ به عنوان مثال، آیا گیرندگان واقعاً هدایای کادوپیچ شده را بیشتر از بسته بندی نشده دوست دارند؟

طبق آزمایشی که در سال 1992 توسط دانیل هاوارد انجام شد به 45 نفر یک نوع هدیه داده شد. به نیمی از آنها در کیسه‌های پلاستیکی کارخانه سازنده و به نیمی دیگر در کاغذ کادوی آبی و سفید، با یک روبان زیبا داده شد. سپس از آنها خواسته شد که هدیه خود را در سه مقیاس، از نامطلوب به مطلوب، از بد به خوب و از احمقانه تا عاقلانه از نمره 0 تا 10 ارزیابی کنند. آن دسته از افرادی که هدیه را به صورت کادوپیچ شده دریافت کردند، نسبت به افرادی که آن را تنها درون پلاستیک سازنده دریافت کردند امتیاز کلی بالاتری (7.14) در برابر (6.06) دادند.

کادوپیچ-2
کادوپیچ -2

با این حال آزمایش دیگری بر روی “کیفیت” کادو کردن هدیه بر نگرش افراد نسبت به آن هدیه انجام شد. در این آزمایش، به 60 نفر هدایای بسته بندی شده، بسته بندی نشده یا “غیر سنتی” (در پاکت‌ کاغذی بدون روبان و تزیین) داده شد. احتمالاً جای تعجب نیست که هدیه با بسته‌بندی زیبا بیشتر مورد توجه بود، در حالی که هدیه بسته‌بندی نشده کمترین علاقه را داشت. حتی هدیه در پاکت کاغذی ساده بر هدیه‌ای که اصلا بسته بندی نشده بود ترجیح داده می‌شد.در واقع بسته‌بندی هدیه یک سیگنال بصری ایجاد می‌کند که با رویدادهای شادی در زندگی فرد مرتبط است.

دکتر هاوارد می‌نویسد: «کادو کردن هدیه، در رویدادهای شادی‌آور در زندگی افراد و در ایجاد روحیه شاد بسیار مفید است که به نوبه خود، باعث سو گیری نگرش‌ها به سمت مثبت‌تری می‌شود.

تاثیر بسته‌بندی کادو بر خلق و خوی بهتر و نگرش مثبت افراد ثابت شد. این نتایج با این فرض سازگار است که هر چه خلق و خوی فرد شادتر باشد، بیشتر به دنبال حفظ آن حالت ذهنی با ایجاد نگرش‌های مطلوب نسبت به داشتن هدیه دریافتی است. پس بهتر است هنگام تولد یا هر روز خاصی که عزیز شما به دنبال حال خوب است، هدیه خود را به طور زیبایی بسته‌بندی کنید.

علاوه بر رقص و پایکوبی، یکی از چیزهای مورد علاقه من در جشن تولد بسته بندی هدایا است. من عاشق کادو پیچ کردن یک هدیه با کاغذهای رنگی (یا حتی با پاکت و سبدهای کاغذی ساده) هستم از تا کردن کاغذ به طوری که گوشه‌های دقیقی ایجاد کند رضایت فوق العاده‌ای دریافت می‌کنم و به ویژه از تزئین کادو‌های بسته‌بندی شده با روبان، انواع گل، برخی پرندگان اسباب‌بازی، زیور آلات یا تزئینات دیگر لذت می‌برم. من همچنین از کادوپیچ کردن هدایا با اشکال غیرعادی لذت می‌برم. شاید کار مورد علاقه من قرار دادن هدیه در یک سری جعبه های بسته‌بندی شده باشد، بنابراین کشف نهایی کالای داخل آن تا جایی که ممکن است به تعویق می‌افتد.

من از بسته‌بندی هدایا آنقدر لذت می‌برم که گاهی فکر می‌کنم باید یک کسب و کار کوچک راه اندازی کنم که به طور خاص روی انجام این کار تمرکز دارد.

ما در فروشگاه حضوری و اینترنتی تزگیفت تمام هدیه ها را با کادوپیچی زیبا و خلاقانه ارایه میکنیم تا بالاترین رضایت را در چهره عزیزانتان ببینید.اگر تمایل به خرید کادو در میانه (آذربایجان شرقی)، میتوانید با مراجعه به فروشگاه حضوری تزگیفت از دیدن محصولات هنری،دست ساز و زیبا لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *